1320942.jpg

Jeesus tiesi elävänsä viimeisiä hetkiään. Oli myöhäinen ilta, hän oli koonnut opetuslapset vierelleen, ja puhui heille - kauan. Hän antoi heille tärkeää tietoa. Viimeisiä opetuksiaan ja neuvojaan ja rohkaisujaan. Ja kun lopulta kaikki oli sanottu ja tehty, hän käänsi katseensa ylös taivaaseen, ja rukoili Isäänsä Jumalaa näillä uskomattoman koskettavilla sanoilla:

Nämä asiat Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut; kirkasta poikasi, jotta poikasi kirkastaisi sinut, sen mukaan kuin olet antanut hänelle vallan kaikkeen lihaan, jotta hän antaisi ikuisen elämän niiden koko joukolle, jotka olet hänelle antanut. Tämä merkitsee ikuista elämää, että he hankkivat sinun tuntemustasi, ainoan tosi Jumalan, ja hänen tuntemustaan, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. Minä olen kirkastanut sinut maan päällä vietyäni päätöksen sen työn, jonka olet antanut minun tehtäväkseni. Kirkasta siis nyt, Isä, minut rinnallasi sillä kirkkaudella, joka minulla oli rinnallasi, ennen kuin maailma olikaan (!).

Olen tehnyt sinun nimesi ilmeiseksi (!) niille ihmisille, jotka annoit minulle maailmasta (opetuslapsille). He olivat sinun ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat noudattaneet sinun sanaasi. He ovat nyt tulleet tietämään, että kaikki, minkä annoit minulle, on sinulta; sillä olen antanut heille ne sanat, jotka annoit minulle, ja he ovat ottaneet ne vastaan ja ovat tulleet varmasti tietämään, että olen tullut sinun edustajanasi (!), ja he ovat uskoneet, että sinä olet lähettänyt minut. Minä pyydän heidän puolestaan; en pyydä maailman puolesta, vaan niiden puolesta, jotka olet antanut minulle, sillä he ovat sinun, ja kaikki mikä on minun, on sinun, ja mikä on sinun, on minun, ja minut on kirkastettu heidän keskuudessaan.

En myöskään ole enää maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä olen tulossa sinun luoksesi (!). Pyhä Isä, valvo heitä oman nimesi takia, jonka olet antanut minulle, jotta he olisivat yhtä niinkuin mekin. (= osia kolminaisuudesta? Ei, vaan yhtenäisiä, yksimielisiä ajatuksissaan ja teoissaan; rauhaa rakastavia.) Kun olin heidän kanssaan, minä valvoin heitä oman nimesi takia, jonka olet antanut minulle, ja olen varjellut heidät, eikä heistä ole tuhoutunut kukaan muu kuin se tuhon poika (Juudas), jotta tätä koskeva raamatunkohta täyttyisi. Mutta nyt olen tulossa sinun luoksesi, ja minä puhun näitä asioita maailmassa, jotta heillä olisi minun iloni täysimääräisenä itsessään. Minä olen antanut heille sinun sanasi, mutta maailma on vihannut heitä, koska he eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta.

En pyydä sinua ottamaan heitä pois maailmasta, vaan valvomaan heitä paholaisen takia (!). He eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta. Pyhitä (puhdista) heidät totuudella; sinun sanasi on totuus. Niin kuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, minäkin olen lähettänyt heidät maailmaan. Ja minä pyhitän itseni heidän hyväkseen, jotta hekin olisivat pyhitettyjä totuudella.

En pyydä ainoastaan näiden puolesta, vaan myös niiden puolesta, jotka uskovat minuun heidän sanansa kautta, jotta he olisivat kaikki yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minun yhteydessäni ja minä sinun yhteydessäsi, että hekin olisivat meidän yhteydessämme (!), jotta maailma uskoisi, että sinä olet lähettänyt minut. Minä olen myös antanut heille sen kirkkauden, jonka olet antanut minulle, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä, minä heidän yhteydessään ja sinä minun yhteydessäni, jotta he olisivat täydellisesti yhdeksi tulleita, niin että maailma tietäisi sinun lähettäneen minut ja rakastaneen heitä niin kuin olet rakastanut minua (!). Isä, siitä, mitä olet antanut minulle, toivon, että hekin olisivat minun kanssani siellä, missä minä olen, nähdäkseen minun kirkkauteni, jonka olet antanut minulle, koska rakastit minua ennen maailman perustamista. Vanhurskas isä, maailma ei tosin ole tullut tuntemaan sinua (!), mutta minä olen tullut tuntemaan sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet lähettänyt minut. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja olen tekevä sen tunnetuksi, jotta se rakkaus, jolla olet rakastanut minua, olisi heissä ja minä olisin heidän yhteydessään.

Tämän jälkeen Jeesus lähti opetuslapsineen ulos pimeään yöhön, Kidronin talvipuron toiselle puolelle, missä oli puutarha - ja minne Juudas hetkeä myöhemmin toi kokonaisen sotilasosaston sotapäälliköineen, sekä juutalaisten ylipappien ja fariseusten virkailijoita...