1320942.jpg

Lyhyesti se, mitä luulen tietäväni evankeliumien kirjoittajista:

Matteus   Juutalaisten suuresti inhoaman Rooman keisarin veronkantaja. Ei siis mitenkään "in" juutalaisten keskuudessa. Siitä huolimatta Jeesus valitsi hänet yhdeksi 12 apostolistaan, ja hänen evankeliuminsakin lienee pääasiassa suunnattu juutalaisten luettavaksi. Erityisen tarkka puhuessaan rahoista, numeroista ja arvoista... Tällä hetkellä minua puhuttelee erityisesti:

"Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen." "Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu? Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen. Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset. Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä." (Matt 15:11, 17-20)

 

Markus   Johannes, lisänimeltä Markus. Varakkaan perheen poika, josta Jeesuksen kuoleman jälkeen tuli läheinen ystävä ja apulainen sekä apostoli Paavalille, että apostoli Pietarille. Jälkimmäiselle jopa siinä määrin, että hän suorastaan kutsui Markusta "pojakseen." Koska Markus ei itse kuulunut Jeesuksen lähimpien seuraajien joukkoon, hänen oletetaan kirjoittaneen muistiin lähinnä apostoli Pietarin hänelle kertomia asioita Jeesuksesta; tämän elämästä ja opetuksista. Hänen evankeliuminsa puolestaan on ilmeisesti aikanaan suunnattu lähinnä roomalaiselle ja muutenkin ei-juutalaiselle lukijakunnalle. Juuri nyt minua mietityttää tämä:

"Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi. Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva." "Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne." (Mark 11:23-25)

 

Luukas   Lääkäri, korkeasti koulutettu, täsmällisen tarkka ja äärimmäisen hyväsydäminen mies, johon monet aikalaiset suuresti mieltyivät. Hän ei myöskään kuulunut Jeesuksen lähipiiriin, mutta omien sanojensa mukaan hän "tarkkaan tutkittuaan alusta alkaen kaikki" on päättänyt kirjoittaa Jeesukseen liittyvistä asioista. Luukas oli mm. apostoli Paavalin läheinen ja uskottu lääkäri, joten on todennäköistä, että suuri osa hänen teksteistään perustuu Paavalin kuvauksiin asioiden kulusta. Ammattinsa johdosta Luukas kirjasi muita evankelistoja tarkemmin muistiin eri tapahtumiin liittyneet sairaudet, niiden eri asteet ja käytetyt parannuskeinot. Hänen evankeliuminsa on kaikista neljästä pisin, ja se on kirjoitettu kirjeen muotoon, jonka vastaanottajaksi mainitaan "korkea-arvoinen Teofilus." Tämä pisti silmään muutama päivä sitten:

"Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle [Jeesukselle] niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: 'Luuletteko että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän? Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte. Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat? Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.' " (Luuk 13:1-5)

 

Johannes   Yksi Jeesuksen opetuslapsista, jonka aluksi sanotaan olevan varsin kiivasluonteinen tyyppi, mutta siitä huolimatta hänestä tulee Jeesukselle mahdollisesti kaikkein läheisin. Kirjoitti evankeliuminsa vasta vanhalla iällä, kierrettyään sitä ennen henkilökohtaisesti kertomassa ihmisille Jeesuksen opetuksista, ja sisällytti siihen paljon sellaista aineistoa, mitä ei kolmesta muusta - aikaisemmin kirjoitetusta - evankeliumista löydy. Ehkä hän halusikin vielä täydentää jälkipolville jäävää todistusta Jeesuksen sanoista ja teoista? Johannes kirjoitti evankeliuminsa lisäksi myös nk. Ilmestyskirjan, joka sekin on kirje kaukaisille seurakunnille, todistukseksi siitä, mitä hänelle näyssä kerrottiin ihmiskunnan viimeisistä päivistä ennen Jumalan valtakunnan tuloa maan päälle. Johanneksen evankeliumissa ihmettelen tällä hetkellä näitä:

"Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva." (Joh 14:16-17) "Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta." (Joh 15:26) "Mutta kun hän tulee, totuuden henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa." (Joh 16:13)

 

Mielipiteitä? Ajatuksia?