1320942.jpg

2Moos 6:2-3

Ja Jumala puhui Moosekselle ja sanoi hänelle: "Minä olen Herra. Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille 'Jumalana Kaikkivaltiaana', mutta nimelläni 'Herra'* en minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi."

*Alaviite: Hebreaksi Jahve.

5Moos 6:4-5

Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.

 

..samat kohdat Uuden maailman käännöksessä:

Ja Jumala puhui edelleen Moosekselle ja sanoi hänelle: "Minä olen Jehova. Ja minä näyttäydyin toistuvasti Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille Jumalana, Kaikkivaltiaana, mutta nimelläni Jehova en tehnyt itseäni heille tunnetuksi.

Kuuntele, oi Israel: Jehova, meidän Jumalamme, on yksi Jehova. Ja sinun on rakastettava Jehovaa, Jumalaasi, kaikella sydämelläsi ja kaikella sielullasi ja kaikella elinvoimallasi.

 

Siis miten kukaan voi väittää Jumalan olevankin KOLME? Millä kummalla sitä perustellaan yhä tänäkin päivänä? Ja peeässä vielä: tuo kirkkoraamatun alaviitteessä oleva väite ei pidä edes paikkaansa. "Herra" ei ole heprean kielellä Jahve! Herramme, Jumalan, hepreankielinen NIMI = Jahve, tai siis se kuuluisa tetragrammi JHVH... Sana "herra" taas lienee hepreaksi Adonai.