1320942.jpg

Onko Jeesus yhtä kuin Jumala? En tajua, miten meidät luterilaiset on saatu uskomaan tähän "pyhään kolmiyhteyteen..." En kerta kaikkiaan tajua! Ainoa selitys, minkä keksin, on se, että suurin osa meistä - valtavan suuri osa meistä! - luterilaisista ei esimerkiksi ole eläissään koko raamattua pahemmin edes avannut! Eipä siinä silloin oikein osaa vastaankaan väittää, jos joku pappi tulee selittämään (ja siis aidosti itsekin samaansa oppiin luottaen!) että "Jumala on yksi, mutta silti kolmiyhteinen", että Jumala + hänen poikansa + Pyhä henki ovat kaikki yksi ja sama tyyppi, ja että "ihmismieli vain on niin rajallinen, ettei se voi kaikkea Jumalasta millään ymmärtää..."

Ei käy laatuun! Seuraavissa raamatunlainauksissani käytän tahallani luterilaista kirkkoraamattua, jottei kukaan vain ajattelisi, että perusteluni nojaavat vain johonkin ihmeen hihhulikäännökseen... (Sulkuihin laitan Uuden maailman käännöksen, jota Jehovan todistajat käyttävät.) Aloitan uudesta testamentista, sillä Jeesuksen omat sanat ovat niin vastaansanomattoman selkeitä, ettei paremmasta väliä, mutta lopussa on vielä muutama vanhan testamentin lainaus. Antakaas nyt joku minulle selvitys siitä, millä kumman tavalla nämä seuraavat kohdat pitäisi ymmärtää, ellei juuri niin, kuin niissä sanatarkasti ja konkreettisesti sanotaan! Miten monta oletusta tai symbolista vääntöä tarvitaan, jotta näistä saataisiin aikaan kolmiyhteysoppi?

 

Luuk 10:16, 21-22         "...mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt."   /  "..."Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt. Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."          (...Mutta joka hylkää minut, hylkää myös hänet, joka on minut lähettänyt.)  /   (..."Minä ylistän sinua julkisesti, Isä, taivaan ja maan Herra, koska olet huolellisesti kätkenyt nämä viisailta ja älykkäiltä ja olet ilmaissut ne lapsille. Niin, oi Isä, sillä sinä olet nähnyt hyväksi tehdä näin. Isäni on luovuttanut minulle kaiken,eikä kukaan muu tiedä kuka Poika on, kuin Isä, eikä kukaan muu tiedä, kuka Isä on, kuin Poika ja se, jolle Poika haluaa ilmaista hänet.")

Kysymys: Jos Jeesus ja Jumala ovat yhtä, niin nämä lauseet ovat itsekehussaan pöyristyttäviä, ja logiikan puutteessaan räikeitä! Itseäänkö Jeesus siis "ylistää!", ja itseltäänkö hän kaiken on haltuunsa saanut? =O

Joh 14:28, 31          "...Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi."   /  "Mutta että maailma ymmärtäisi minun rakastavan Isää ja tekevän, niin kuin Isä on minua käskenyt: nouskaa, lähtekäämme täältä."      (...Jos rakastaisitte minua, niin te iloitsisitte siitä, että menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi.)   /  (mutta jotta maailma tietäisi, että minä rakastan Isää, minä teen juuri niin kuin Isä on antanut minulle käskyn tehdä. Nouskaa, lähdetään täältä.)

Siis: Menen Isän tykö... eli itseeni? Egotrippi? Myös: Isä on minua suurempi! Voiko asiaa sen selvemmin sanoa??? Ja: Rakastan itseäni ja toteutan omat käskyni ja mielihaluni, niinkö??? Jeesushan sanoo tässä, että hän jopa uhraa oman henkensä, JOTTA maailma ymmärtäisi hänen tekevän siten, kuin JOKU MUU, eli Isä on häntä käskenyt!!!

1Kor 11:3          "Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää."          (Mutta tahdon teidän tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mutta mies on naisen pää, kun taas Jumala on Kristuksen pää.)

Öööh... nyt tuli todellinen ongelma luterilaiselle. Mitenkäs tämä ymmärretään kolminaisuusopin kannalta? Kun siis nokkimisjärjestystähän tässä selvitetään; ja taas toistuu tuo "Isä on minua suurempi" -ajatus: Jumala on Kristuksen pää, eli pomo, eli hierarkiassa tärkeämpi jehu!

Kol 1:15          "ja hän [Jeesus] on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa."          (Hän on näkymättömän Jumalan kuva, koko luomakunnan esikoinen.)

Jumalan kuvana oleminenko hänestä tekee itsestäänkin Jumalan tässä tapauksessa? Wau! Sehän tarkoittaisi sitä, että meikäläisenkin pullat on aika mojovasti uunissa: ihminenhän myös luotiin Jumalan kuvaksi! Tuo esikoisuus kylläkin viittaisi siihen, että hän on syntynyt ennen luomakuntaa, eikö niin? Ja eikös tämä taas vuorostaan aiheuta meille luterilaisille vähän aivoherneen hankausta? Nimittäin kun Jumalallahan ei varsinaisesti ole alkua, syntyä (Psalmi 90:2 = "...iankaikkisesta iankaikkiseen olet sinä, Jumala"   /   (...ajan hämärästä ajan härään asti sinä olet Jumala))?

 

Sitten vielä näitä vanhan testamentin lainauksia:

5Moos 6:4          "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi."          (Kuuntele, oi Israel: Jehova, meidän Jumalamme, on yksi Jehova.)

Jes 43:10-11          "Te olette minun todistajiani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule. Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä."         ("Te olette minun todistajiani", lausuu Jehova, "niin, palvelijani, jonka olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä olen sama. Ennen minua ei ollut muodostettu yhtään Jumalaa, eikä minun jälkeeni edelleenkään ole ollut ketään. Minä - minä olen Jehova, eikä minun lisäkseni ole ketään pelastajaa.")

1Kor 8:4-6          "...tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi. Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."          (...tiedämme, ettei epäjumala ole mitään maailmassa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi. Sillä vaikka onkin niitä, joita sanotaan "jumaliksi", joko taivaassa tai maan päällä, niin kuin on monia "jumalia" ja monia "herroja", niin todellisuudessa on meillä yksi Jumala, Isä, josta kaikki on, ja me häntä varten, ja on yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka välityksellä kaikki on, ja me hänen välityksellään.)

By the way: kaikissa ym. lainauksissa (esim. nyt vaikka tässä viimeisessä) mielestäni tuo Uuden maailman käännös on huomattavasti helppolukuisempi ja -tajuisempi, kuin kirkkoraamatun. Ettekö ole samaa mieltä?

 

Ottakaa kantaa te, joille kolminaisuusoppi on tutumpi ja järkeenkäyvämpi kuin minulle. Ihan vilpittömästi haluaisin ymmärtää, miten esim. näitä em. kohtia pitää tulkita, jotta niissä olisi jokin logiikka luterilaiselta kantilta katsoen. Seuraavan tilaisuuden tullen kirjoittelen siitä, mitä Jehovan todistajat ovat minulle opettaneet (eli mitä raamatuntekstejä näyttäneet) Jeesuksesta/Jumalasta/Pyhästä hengestä. Samaten käsittelen lähitulevaisuudessa lyhyesti noita erilaisia raamatun käännöksiä.